به گزارش راهبرد معاصر؛ در میز اقتصاد امروز مزایای اقتصادی و اجتماعی افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان با حضور خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و محسن زاده، مجری طرح آزادراه شیراز_اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.
سوال:فرق این آزادراه با آزادراههای دیگر چیست؟
محسن زاده: طولانیترین پروژه آزادراه کشور است این آزادراه به طول ۲۱۲ کیلومتر است، همچنین مرتفعترین پلهای کشور را دارد به طوری ۶۱۷ دهه پل را دارا است.
با افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان ۹ درصد به طرحهای آزادراهی کشور افزوده میشود، امروز افتخار میکنیم که تمامی پروژههای آزادراهی به دست مهندسین داخلی در حال اجرا است.
این پروژه دارای ۸ قطعه است که قطعه ۷ و ۸ این پروژه هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده و پیشرفت فیزیکی قطعه ۷ به ۶۳ درصد رسیده و قطعه ۸ آن هنوز آغاز نشده است، قطعه ۷ تا پایان امسال به افتتاح خواهد رسید.
یکی از مهمترین ویژگیهای این روش روسازی افزایش ۲ برابری عمر رویهها نسبت به روسازی آسفالتی است که موجب کاهش هزینههای نگهداری و در نتیجه حفظ راههای کشور به عنوان سرمایههای ملی میشود.
همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز - سپیدان متصل میشود.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی ۵۰ درصد سرمایه احداث این آزادراه و سرمایه گذاران نیز ۵۰ درصد دیگر سرمایهگذاری این آزادراه را با هزینه ۸ هزار میلیاردتومان برعهده داشتهاند و بر اساس ارزیابیها، ارزش روز این آزادراه که در مرحله بهرهبرداری قرار دارد، ۲۵ هزار میلیاردتومان برآورده شده است.
سوال:چرا در گذشته این پروژه کند انجام شد؟
محسن زاده: حدود ۱۲ درصد این پروژه در این دولت انجام شد، ولی بنا به مسائل مالی تا حدودی روند را کند کرد، حدود ۴تا ۵ هزار نفر نیروی انسانی درگیر این پروژه هستند و تمامی ساخت آن براساس علم روز و تکنولوژی روز ساخته شده است.
هنوز باتوجه به هزینه درآمد باید کارشناسی شود تا هزینه عوارض این آزادراه مشخص خواهد شد، در آینده هم عوارض الکترونیکی نصب خواهد شد.
سوال:دوربینهای سرعت، جایگاههای سوخت به چه صورت است؟
محسن زاده: آزادراه علاوه بر ایمن بودن امکانات دیگر از جمله جایگاه سوخت، دوربین ثبت سرعت در حال نصب است و این موارد تا سال آینده به اتمام میرسد.
این آزادراه شیب طولی و شعاع قوسی کمتری دارد همچنین تصادفات رخ به رخ هم نداریم اگر بی احتیاطی داشته باشیم متاسفانه امکان تصادف وجود دارد همچنین با افتتاح این آزادراه ۱۳۵ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت داریم.
بلندترین پل کشور به ارتفاع ۱۱۰ و طول ۲۶۴ متر در این آزادراه احداث شده و هزار و ۴۰۰ متر گالری تونل در مسیر وجود دارد و شش قطعه از ۸ قطعه این آزادراه آماده بهره برداری است و قطعه هفتم با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد و هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده ضمن اینکه ارزش روز ساخت این آزادراه ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
سوال: این آزادراه چقدر میتواند برای کریدورهای اصلی کشور مثمرثمر باشد؟
خیرالله خادمی: با بهرهبرداری از ۲۱۲ کیلومتر آزادراه شیراز _ اصفهان طول آزادراههای بهرهبرداری شده به ۳هزار و ۵ کیلومتر خواهد رسید و با افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان ۹ درصد به طرحهای آزادراهی کشور افزوده میشود.
با افتتاح این آزادراه یک تحول عظیمی در رفت و آمد و ارتباطات جنوبی کشور خواهد بود، آزادراه شیراز _ اصفهان طولانیترین آزادراه کشور است که به صورت ممتد و به طول ۲۱۲ کیلومتر زیر بار ترافیکی میرود./باشگاه خبرنگاران جوان